onsdag den 30. juli 2014

Dag 1 Turen til Santander - 26 km

Puha vi nåede kun til lufthavnen, så var der problemer med Anettes og min flyvebillet.
Vi opdagede ved et tilfælde i weekenden, at det var Anettes og mine flyvebilletter der var blevet annulleret og ikke Curt og Kirstens. Vi troede, at det var blevet ordnet og havde tjekket det på Iberias hjemmeside, men det var kun reservationen af flyvet, billetterne var blevet annulleret og vi måtte købe nye billetter til Anette og jeg. Da det var gjort kunne de ikke finde ud af at booke os på flyet, så da vi endelig var klar, var der kø i Security. Heldigvis, lykkedes det os at springe køen over.
Vi var der ellers i rigtig god tid, men vi nåede ikke den toldfri eller at få morgenmad i lufthavnen. Det var direkte i flyet og vi var i luften inden vi så os om.
Vi håber, at vores bagage er nået med flyet, og det kommer til Santander, når vi vi når dertil.
Nu håber vi at Anette og jeg kan få boardingpas i Madrid til flyvet til Santander. Ellers tager vi en shopping tur i Madrid, så må Torben og Michael flyve til Santander og cykle.

Det gik noget nemmere i Madrid for Anette og jeg at få boardingpas og så fik vi siden af Michael og Torben uden vi havde bedt om det.

Nu er vi med en times forsinkelse i flyveren på vej til Santander, (en lille flyvetur på 35 min.),hvor vores Pilgrimstur starter på fredag. Vi har en dag i Santander i morgen.

Vores dag i Santander

I går da vi kom til hotellet kom vores cykler kort efter, gode cykler, som vi har afprøvet i dag.

Vi gik lidt rundt i byen og fandt Katedralen El Christo, hvor vi købte vores pilgrimspas, her fik vi vores første stempel. Byen Santander bærer tydeligt præg af, at der i sidste uge var afholdt VM i sejlsport.

I dag torsdag har vi cyklet langs stranden i Santander, det er nogle fantantisk flotte og velholdte strande, de bliver ligesom skipisterne præpareret med maskiner om morgenen. Vi kunne se, hvordan tidevandet havde trukket sig ud i vandet, da kørte forbi en havn kunne man rigtigt se, at der var omkring 3 til 4 meters forskel på lav og højvande.
På vores tur rundt om bugten kom den ene lagune efter den anden, som strandene var "opdelt" i.

Vi kom til halvøen Magdalena lige uden for byen, som var et område med et gammelt palads fra 1912, der var bygget i engelsk stil. Det er i dag en del af Menendez Pelayo-universitetet  og bliver bl.a. brugt til sommerkurser for studerende. Det var et område med en lille zoo med søløver og sæler. Et indhegnet område, hvor der var lavvandet, så dyrene havde ikke noget vand, før det igen blev højvande.

Frokosten ost, skinke og brød indtog vi ved et fyrtårn helt ude på spidsen af pynten. Der var en fantatisk ro og udsigt ud over vandet. Vi fik rigtig prøvet MTB cyklen af på off road, og Torben fik ret i, at vi kunne køre rundt om pynten. ( til gengæld fik Lotte ret med elevatoren.)

Vejret har været ☀️☀️☀️☀️ 25 g.

Nu er vi klar til vores pilgrimstur, som starter ved kirken i morgen.